Διαδικασία:
• Θέτουμε σε λειτουργία τον κινητήρα της έλικας.
• Παρατηρούμε ότι το αμαξίδιο κινείται σε κατεύθυνση αντίθετη από την ροή του αέρα.
• Τοποθετώντας πάνω στο αμαξίδιο, και κοντά στην έλικα, το μεταλλικό πέτασμα το αμαξίδιο κινείται κατά την κατεύθυνση της ροής του αέρα με μικρότερη ταχύτητα, αν και πολλοί θα περίμεναν να μην κινηθεί καθόλου.
Τι συμβαίνει;
Εξήγηση:
Όταν τεθεί σε λειτουργία η έλικα, ρεύμα αέρα προωθείται κατά μια κατεύθυνση. Επειδή η αρχική ορμή του συστήματος (αμαξίδιο–περιβάλλοντας αέρας) είναι μηδενική, το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και κατά την λειτουργία της έλικας. Αυτό έχει σαν συνέπεια να κινηθεί το αμαξίδιο σε αντίθετη κατεύθυνση σε σχέση με αυτή που έχει το ρεύμα αέρα.
Με την τοποθέτηση του πετάσματος στο αμαξίδιο, ο αέρας προσπίπτει σ’ αυτό και εν μέρει ανακλάται προς τα πίσω. Επειδή η προσπίπτουσα ροή του αέρα είναι διαφορετική από την ανακλώμενη, δημιουργείται ένα συνολικό ρεύμα αέρα με φορά από το πέτασμα προς τον ανεμιστήρα. Κατά συνέπεια λόγω της αρχής διατήρησης της ορμής το αμαξίδιο θα κινηθεί με φορά αντίθετη από την φορά του δημιουργούμενου ρεύματος αέρα.
Επειδή η συνολική ροή (και άρα και η ορμή) του αέρα που διαφεύγει προς τα δεξιά είναι μικρότερη από την ροή του αέρα στην περίπτωση που δεν υπάρχει πέτασμα, το αμαξίδιο θα κινηθεί προς τα αριστερά με μικρότερη ταχύτητα.